Zoeken
  • Tessa

Ben jij al op de hoogte van de laatste techtrends?



Alles verandert vandaag de dag zo snel. Je hoeft maar één keer met je ogen te knipperen en er is alweer een nieuwe cryptomunt op de markt gebracht of gloednieuwe software. Als je druk in de weer bent met je onderneming is het soms een hele opgave om tussentijds up-to-date te blijven met de techtrends in jouw vakgebied. Geen zorgen wij maken het in deze blog makkelijk voor je met een overzicht van een aantal interessante trends die op dit moment gaande zijn.


Wat verstaan we eigenlijk onder techtrends? Heel simpel, alle technologische ontwikkelingen en trends waar je mogelijk als ondernemer mee te maken krijgt en waar je van op de hoogte zou moeten zijn om bij te blijven in je vakgebied. De trends waar wij over spreken zijn over het algemeen lang lopende trends die in beginsel niet per se heel nieuw zijn, maar die zich wel blijven ontwikkelen tot nieuwe vormen.


We onderscheiden een aantal trends op vier diverse vlakken


1. Automatisering

2. Klantcontact en -bereik

3. Beveiliging

4. Digitalisering

Automatisering


Automatisering is iets wat al langere tijd een rol speelt binnen ondernemingen. Iedere ondernemer heeft waarschijnlijk wel te maken gehad met de automatisering van bepaalde taken of processen. De technieken en technologieën die hiervoor nodig zijn blijven zich ontwikkelen. Als gevolg daarvan zie je dat ondernemers het liefste alle mogelijke taken zouden willen automatiseren. Dit heeft geresulteerd in een trend die ook wel hyperautomatisering genoemd wordt. Deze vorm van automatisering is gericht op het automatiseren van datgene wat eerst niet geautomatiseerd kon worden. Dit heeft als doel om het werkproces nog efficiënter te maken en digitaal flexibeler te worden. Aangezien er steeds meer technieken beschikbaar zijn die deze hyperautomatisering mogelijk maken, nemen steeds meer ondernemers dit in overweging.


Hyperautomatisering vindt plaats met behulp van technieken zoals artificial intelligence (AI), machine learning (ML), robotic process automation (RPA) en andere vormen van data-analyse. Door met deze technieken te werken, kun je aan de hand van data bruikbare inzichten genereren die jou kunnen helpen bij de automatisering van diverse (complexe) taken. Door die taken te automatiseren heb je niet meer iedere keer een deskundige nodig om de klus te klaren en dat scheelt hoogstwaarschijnlijk heel wat tijd en kosten. Wellicht heb je daarentegen wel een expert nodig voor het automatiseren van de taak als je nog nooit gewerkt hebt met dergelijke automatiseringstechnieken. Wanneer je de automatisering van processen liever zelf zou willen oppakken, zijn daar passende oplossingen voor.


Zo kun je er allereerst voor kiezen om je kennis over artificial intelligence, machine learning en programmeertechnieken op te schroeven. Hier gaat echter wel veel tijd in zitten en is dus vooral geschikt voor de ondernemers die van plan zijn om zelf complexere automatiseringen door te voeren die verder gaan dan enkel het implementeren van een chatbot bijvoorbeeld. Wanneer je geen grootse plannen hebt kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van een no code software ontwikkelplatform. De naam zegt het al. Je hoeft helemaal niets te coderen. Het platform bevat stukjes software die je kunt inzetten voor het creëren van een applicatie.


Ontwikkelplatformen zoals Betty Blocks zijn ideaal voor het creëren van niet al te complexe applicaties voor intern gebruik. Op deze manier hoef je geen programmeergenie te zijn om een eigen chatbot of virtuele assistent op te zetten, om formulieren te koppelen aan bepaalde datastromen of om andere eenvoudige taken te automatiseren. Wanneer je wel al enige kennis van zaken hebt, kun je gebruikmaken van zogenaamde low code of high code platformen. Om deze platformen te gebruiken heb je al enige kennis en ervaring met programmeren nodig.

Klantcontact en -bereik


De wijze waarop je als ondernemer je klanten kunt bereiken, gaat vandaag de dag een stuk verder dan enkel het plaatsen van een advertentie in een krant of op een website. De belangrijkste trend op het vlak van klantcontact en -bereik is mobiele marketing. Dit is een vorm van marketing die volledig is gericht op het mobiele gebruik van klanten. Steeds meer ondernemers zien het nut in van mobiele marketing en proberen daarop in te spelen. Er is namelijk steeds meer mogelijk met deze marketingtechniek. Zo maken ondernemers hier vandaag de dag gebruik van om te adverteren op basis van de geografische locatie van de gebruiker. Dit wordt ook wel geotargeting genoemd. Hiermee kun je heel gericht een groep mensen bereiken.


Bij geotargeting is de zoektocht naar de personen die bij jouw doelgroep horen niet alleen gebaseerd op hun interesses of activiteit op hun mobiel, maar ook de locatie speelt een grote rol. Met geotargeting zou je als ondernemer bijvoorbeeld je advertenties enkel beschikbaar kunnen maken voor alle bewoners in de buurt. Het interessante aan deze marketingtechniek is dat je de locatie van jouw advertenties nauwkeurig kunt instellen. Zo kun je als ondernemer heel gericht je doelgroep bereiken. De locatie van een gebruiker wordt met een smartphone vastgesteld aan de hand van GPS-gegevens, maar kan ook via IP-adressen of op basis van bezoekersgedrag vastgesteld worden.

Beveiliging


Beveiliging kan op zichzelf gezien worden als een belangrijke trend. Alhoewel de beveiliging van netwerken en data in ondernemingen niets nieuws is, zijn er wel steeds meer ondernemers die bewuster worden van hun eigen beveiliging. Vooral aangezien veel bedrijven sinds de coronacrisis veel thuiswerkende werknemers hebben, is de beveiliging van alle netwerken en data een trend dat veel ondernemers bezighoudt.


Een vorm van ict-veiligheid die vandaag de dag vaker wordt ingezet is het Zero Trust model. De naam zegt het al deze beveiligingsstructuur is volledig gebaseerd op het principe ‘never trust, always verify’. Dit model is het tegenovergestelde van de klassieke kokosnoot beveiligingsmethode. Waar de kokosnoot methode vooral gericht is op beveiliging van de buitenste laag, is het Zero Trust model een beveiliging aan de hand van netwerksegmentatie. Hierbij creëer je kleinere netwerken die ieder afzonderlijk beveiligd zijn door middel van een firewall. Dit is een stuk veiliger.


Wanneer een netwerk niet gesegmenteerd is, staan alle computers of andere apparaten met elkaar in verbinding. Zodra een van die computers een virus oppakt is het voor dat virus gemakkelijk om van het ene apparaat naar het andere te verspringen wanneer ze zich op hetzelfde netwerk bevinden. Met een gesegmenteerd netwerk is dit een stuk moeilijker. Zodra er namelijk iets gebeurt in een van de gesegmenteerde netwerken dan blijven de overige netwerken ongeschonden.


Digitalisering


De digitalisering van de samenleving brengt verschillende mogelijkheden met zich mee waar ondernemers baat bij hebben. Een van die mogelijkheden is de cloud. Ondanks dat dit verre van een nieuwe trend of ontwikkeling is, blijft de manier waarop je de cloud kunt inzetten zich steeds weer verder ontwikkelen. Cloud computing wordt over het algemeen gebruikt om bestanden op te slaan op een gedeelde netwerkserver zodat iedereen in de onderneming toegang heeft tot de documenten en data die zij nodig hebben. Met cloud computing kun je ook allerlei IT-diensten zoals databases, bedrijfsnetwerken en softwareapplicaties laten opereren in de cloud.


Een vrij nieuwe trend die rond cloud computing opkomt is serverless computing. Dit is een optie die al bestaat en beschikbaar is, maar waarvan het gebruik sinds kort toeneemt. Wanneer je kiest voor serverless computing maak je als ondernemer geen gebruik meer van eigen servers. De cloudopslag is hierbij volledig in handen van de leverancier. Het voordeel hiervan is allereerst dat er kosten mee bespaard kunnen worden. Daarnaast biedt het uit handen geven van de servers ruimte voor de desbetreffende onderneming om zich te focussen op hun specialisatie. Ze hoeven zich namelijk niet meer te richten op het beheer van de servers. Serverless computing is op dit moment vooral geschikt voor de kleine ondernemingen die voorbeeld weinig IT-middelen tot hun beschikking hebben.

13 keer bekeken