Zoeken
  • Tessa

Een overzichtelijk stappenplan: Hoe ga je van idee naar succes?




Soms heb je van die momenten waarop er een briljant idee door je hoofd schiet. Je grijpt gelijk naar pen en papier en probeert alle hersenspinsels neer te pennen. Maar dan komt de grote uitdaging. Je hebt een idee, je hebt er een goed gevoel over en hoe meer je erover nadenkt hoe enthousiaster je wordt, maar hoe moet je dan verder? Hoe ga je van een abstract idee richting het behalen van het beoogde doel of succes? Dat is de vraag die wij in deze blog zullen beantwoorden.


Een idee in de praktijk brengen is altijd een uitdaging. Maakt niet uit of het een plan is voor een startup waar je mee wilt beginnen of een idee dat je wilt implementeren bij een klant. Het blijft altijd een lastige taak om een nieuw idee van de grond te krijgen. Vooral omdat het plan in je hoofd vaak nog abstract is en je nog niet weet of het überhaupt wel uitvoerbaar zal zijn.


Om die reden voelt het als een grote stap om een idee tot een succes te laten worden. Het is een stap die je onmogelijk in één keer kunt zetten. Zie het traject van idee naar succes als een pad dat je met meerdere stappen bewandelt. Dat maakt het gelijk al een stuk minder ontoegankelijk. Het pad dat jij bewandelt kan zo lang of kort zijn als jijzelf voor ogen hebt. Het stappenplan dat wij in deze blog uitstippelen is simpelweg een rode draad die je kunt volgen en waar je vervolgens jouw eigen tussenstappen nog aan toe kunt voegen.


Hoe ziet zo’n stappenplan richting succes er precies uit? Niet ieders beoogde succes of doel is hetzelfde en om die reden ligt zo’n plan ook nooit vast. Eigenlijk is het stappenplan niet meer dan een lijst vol doelen die je wilt behalen. De doelen die je stelt vormen de stappen die je zet om tot het hoofddoel of het succes te komen. Dit wordt ook wel het SMART-principe genoemd. Wellicht ben je al bekend met deze term. Mocht je daar nog niet bekend mee zijn dan leggen wij in het kader hieronder haarfijn voor je uit wat dat precies inhoudt.


SMART-principe

Wanneer je jouw drijfveer, succes of doel goed voor ogen hebt, kun je makkelijker gerichte doelen stellen die jou dichter bij het gewenste resultaat brengen. Als jouw hoofddoel is om het bedrijf uit te breiden en verder te laten groeien, dan kun je dat niet enkel als doel stellen en wachten totdat het gebeurt. Bedenk hoe je dat wilt bereiken. Maak daarom gebruik van het SMART-principe. Hierbij maak je SMART doelen voor jezelf. Dit zijn kleinere doelen die je op korte termijn kunt behalen. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat er iets van terechtkomt. Zie het als een soort tussenstappen om het grotere doel te behalen. Dit kan voor jezelf en/of de onderneming van belang zijn. Zo houd je het hoofddoel realistisch. Het is wel van belang dat je die SMART doelen eens in de zoveel tijd bijstelt zodat ze blijven aansluiten bij jouw hoofddoel.


The key to success: stap voor stap


1. De hersenspinsels op orde krijgen


Dit is de eerste en wellicht ook de meest voor de hand liggende stap in het hele proces. Het op orde brengen van de ideeën in je hoofd. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet het snel opschrijven van de ideeën op een post-it of in een notitieboekje voor later. Met deze stap doelen we op het duidelijk in kaart brengen van het plan voor jezelf. Zodra er een idee door je hoofd schiet is het vaak nog erg abstract en kun je er weinig mee. Je moet er even voor gaan zitten en bedenken wat je precies met het idee wilt bereiken of doen. Als je het idee in een paar zinnen duidelijk kunt omschrijven en als je denkt dat je het aan iemand in jouw omgeving zou kunnen pitchen dan ben je al een goed eind op weg.


Hoe zet je jouw abstracte idee op papier? Als een idee al langere tijd door je hoofd gaat, kan het zijn dat je al een vrij concreet plan in gedachte hebt. Schrijf in dat geval gewoon op wat jouw plan is en hoe je dat wellicht zou willen verwezenlijken. Ben je er nog niet helemaal uit, maar denk je wel dat jouw abstracte idee potentie heeft? Schrijf het dan op in steekwoorden. Maak bijvoorbeeld een woordweb of een ander soort schema voor jezelf waarmee je op een visuele manier duidelijk maakt wat je idee precies is. Dit dient als een manier om jouw idee verder te ontwikkelen tot een duidelijk plan.


2. Betrek de juiste personen


Wanneer je een idee hebt, is het van belang om de juiste mensen erbij te betrekken. Het is misschien cliché, maar samen bereik je uiteindelijk meer dan alleen. Vooral wanneer je tijdens de uitvoering te maken krijgt met kennis of obstakels waar jij helemaal geen verstand van hebt. Het kan enorm helpen om een rechterhand, businesspartner of iemand met specifieke kennis bij je project te benaderen. Je hoeft natuurlijk niet tientallen mensen erbij te betrekken en dat kun je ook beter niet doen want het is en blijft jouw idee. Een team vormen met tien verschillende mensen werkt vaak niet bevorderlijk wanneer je in de opstartfase zit. Het werkt veelal chaos in de hand en dat is niet de bedoeling, want het is van belang dat jij de touwtjes in handen blijft hebben. Wanneer je echter één of twee sparringpartners hebt en iemand met vakspecifieke kennis dan is dat vaak wel een fijne toevoeging. Je kunt namelijk motivatie uit elkaar halen en elkaar gedurende het project inspireren. Zorg er daarom voor dat de personen die aan jouw idee meewerken net zo enthousiast zijn over het plan als jij. Alleen dan haal je het maximale eruit wat erin zit. Let wel op dat je mensen betrekt die ook kritisch durven te blijven.


3. Concretiseer en plan


Wanneer je vervolgens de juiste teamgenoten hebt gevonden of als je ervoor kiest om het in je eentje te doen is het tijd om te bedenken hoe het idee in de praktijk gebracht kan worden en wat de planning wordt. Het laatste aspect is vooral belangrijk wanneer je met meerdere partners samenwerkt. Het kan zijn dat jullie naast de uitvoering van dit plan allemaal nog andere werkzaamheden hebben. Het is daarom van belang om met elkaar te bespreken wat je van elkaar kunt verwachten en wanneer. Maak daarom een duidelijke planning. Bedenk wat je nodig hebt, wie je nodig hebt en wanneer. Probeer dit zo snel mogelijk te bewerkstelligen aangezien het anders lastig wordt om het idee van de grond te krijgen.


Het maken van een planning kun je uiteraard niet doen voordat het idee concreet is gemaakt. Wellicht heb je dat zelf al gedaan tijdens de eerste stap of misschien heb je het alleen nog op een oppervlakkige wijze uitgewerkt. In deze fase is het echter de bedoeling dat het idee geen abstract idee meer is, maar omschreven wordt als een gedetailleerd plan. Dit is ontzettend veel werk, maar het helpt je zeker bij het verwezenlijken van het idee of doel. Het idee zit vaak in je hoofd en wanneer je het op papier probeert te zetten wordt het echt en kun je zien of iets haalbaar of werkbaar gaat zijn zoals jij het in gedachte had.


4. Bijschaven, trimmen en afbakenen


Het plan is gemaakt, de planning ligt klaar, iedereen is er klaar voor. Dan is het eindelijk tijd om de uitvoeringsfase in te gaan. Als het goed is heb je op dit punt een denkbeeldig of fysiek stappenplan voor je liggen dat je op de voet kunt volgen. Tijdens deze stap is het goed om je te realiseren dat het eindproduct of de manier waarop je dat bereikt niet altijd overeen zal komen met het idee dat je van tevoren in gedachte had. Tijdens de uitvoeringsfase is het gebruikelijk om tegen obstakels aan te lopen die het plan een andere richting op sturen of om een kleine aanpassing vragen. Wees je ervan bewust dat je niet vanaf dag één volledig moet vasthouden aan het idee dat je op papier hebt gezet. Je hebt een doel voor ogen, maar het uiteindelijke product kan uiteindelijk anders uitvallen door een verandering in je doelstelling of door onoplosbare obstakels die op je pad zijn gekomen. Creatief zijn speelt hierbij een belangrijke rol. Soms is het dus belangrijk om verandering aan te brengen aan het idee en het beoogde succes.


Houd echter in je achterhoofd dat je niet gelijk je hele plan moet laten varen wanneer je ergens tegenaan loopt. Doe geen concessies die het concept te niet doen. Zie het als een kunstwerk waar telkens aspecten toegevoegd of weggehaald worden, omdat het nog niet helemaal in het totaalplaatje past. Dit is het hele idee van bijschaven totdat je het eindproduct hebt waar je iets mee kunt en wat jij ziet als een succes. Neem tijdens deze fase genoeg momenten om te brainstormen met je sparringpartners bijvoorbeeld. Ondanks dat je het plan al uitgewerkt hebt kan het nooit kwaad om er eens in de zoveel tijd met een paar kritische ogen weer een blik op te werpen.


5. Bepaal je eigen succes


Het bereiken van het doel en/of succes is de laatste stap in het volledige proces. Nu rijzen bij jou hoogstwaarschijnlijk de vragen: wanneer bereik je deze laatste stap en wanneer kun je spreken van succes? Het antwoord is heel simpel: dat ligt helemaal aan jou. Jij bepaalt zelf wanneer jouw project of plan een succes is. Wellicht is het voor jou een succes wanneer jouw startup verwezenlijkt is of wanneer je de eerste stappen hebt gezet. Het maakt allemaal niet uit, want het succes waar jij naar streeft is in feite het doel wat je voor jezelf stelt. Succes is een keuze. Jij bepaalt zelf wanneer je op dat punt bent beland. Stel voor jezelf daarom doelen. Maak bijvoorbeeld gebruik van het SMART-principe. Dan wordt het succes dat je voor ogen hebt echt haalbaar.

9 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven