Zoeken
  • Tessa

Het managen van online content wordt appeltje-eitje met deze tips



Het managen van online content is soms moeilijker dan je in eerste instantie had gedacht. Er zijn zoveel verschillende dingen waar je rekening mee moet houden: Waar en hoe kun je je doelgroep bereiken? Hoe moet je die aanspreken? Hoe zorg je ervoor dat je content vindbaar wordt? En dan hebben we nog niet eens gesproken over hoe je de content wekelijks up-to-date kunt houden. In deze blog tackelen we al deze vragen en helpen we je graag op weg!


Het plaatsen van online content is vandaag de dag bijna niet meer uit het bedrijfsbeeld weg te denken. Er zijn steeds meer nieuwe manieren waarop je jouw bedrijf bij potentiële klanten aan de man kunt brengen. Denk bijvoorbeeld aan blogs, video’s, foto’s of social media posts. Het vergt nogal wat tijd en planning om al die content online te krijgen en om er tevens voor te zorgen dat je unieke content de wereld in slingert. Ondanks dat je er wellicht veel tijd in steekt, doe je dat niet voor niets. Online content kan namelijk ook veel voordelen met zich meebrengen.


Wat voor voordelen brengt online content met zich mee?


Als ondernemer heb je diverse mogelijkheden om content de wereld in te brengen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende artikelen via een eigen website of posts op een social media platform. Aan de hand van de verspreiding van artikelen, foto’s of video’s kunnen potentiële klanten je uiteindelijk sneller vinden. Daarnaast kan de content zelfs mensen aantrekken die totaal niet van plan waren om jouw diensten of producten af te nemen. Zij kunnen door jouw content aangetrokken worden of geïnspireerd raken om jouw product of dienst te gebruiken. De plaatsing van online content kan daardoor resulteren in groei en nieuwe mogelijkheden voor jou en je onderneming, mits je natuurlijk aantrekkelijke content online zet.


Dat online content veel invloed op mensen kan hebben, wordt onder andere duidelijk wanneer we kijken naar de online content van grote ondernemingen zoals bol.com. Uiteraard hebben niet alleen de grote bedrijven invloed op potentiële klanten met hun content, maar de grote ondernemingen hebben wel een groter bereik vergeleken met ondernemers die net beginnen met hun eigen website of social media kanaal. Een onderneming als bol.com vormt daarom voor deze blog een goed voorbeeld voor de wijze waarop je de plaatsing van online content zou kunnen aanpakken.


Als we even het voorbeeld van bol.com nemen dan zien we dat het bedrijf de doelgroep aanspreekt via diverse platformen, zoals Instagram, Facebook en sinds kort ook TikTok. Het bedrijf heeft op hun social media pagina's een informele, losse en humoristische sfeer gecreëerd wat aansluit bij de manier waarop hun doelgroep social media gebruikt. Veelal worden social media gebruikt voor het bekijken van leuke en grappige content. Bol.com probeert daarop in te spelen. Het bedrijf hoopt dat de gebruikers de grappige plaatjes of video's die ze plaatsen met anderen delen.


Deze vorm van online content werkt voor bol.com. Enerzijds, aangezien het bedrijf profiteert van extra exposure wanneer de content gedeeld wordt met anderen. Anderzijds wordt bol.com door velen nu geassocieerd met een positief en humoristisch gevoel. Je moet je content dus zien als een weerspiegeling van wat jij wil dat potentiële klanten zien. Wanneer je lacht om een plaatje van bol.com houd je er een goed gevoel aan over en raak je toch een beetje nieuwsgierig naar wat de online winkel allemaal nog meer voor leuks te bieden heeft. Natuurlijk hoeft je content niet grappig te zijn, maar het zou wel hetzelfde nieuwsgierige en geïnteresseerde gevoel moeten uitlokken bij de lezer of kijker.


Hoe kun je het beste je online content managen?


Planning is het halve werk


Een van de belangrijkste tips die je in je achterhoofd kunt houden wanneer je met online content aan de slag gaat is: planning is het halve werk. Het klinkt misschien als een voor de hand liggende tip, maar je kunt op diverse vlakken heel wat bereiken met een goede planning.


Allereerst is het van belang om een plan uit te stippelen voor je online content. Om dit plan uit te werken kun je altijd je businessplan erbij pakken, zodat je helder voor je hebt waar je precies naartoe wilt werken en hoe de online content daar een rol in zou kunnen spelen. Er zijn verschillende manieren waarop je zo’n plan kunt schrijven. Je kunt een woordweb maken met ideeën of je kunt belangrijke vragen voor jezelf proberen te beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: welke platformen wil je gebruiken voor je content? Hoe vaak per week moet er iets geplaatst worden? Welke onderwerpen worden er behandeld? Enzovoort.


Je hoeft dit natuurlijk niet allemaal tot in de puntjes uit te werken, maar het kan zeker geen kwaad om voor jezelf een globaal overzicht te maken van het online content plan. Zodra je dit allemaal op papier hebt, is het een stuk makkelijker om de details in te vullen. Wanneer je namelijk weet voor wie je schrijft en wat het uiteindelijk doel is van je content kun je bijvoorbeeld de tone of voice van je content bepalen. De tone of voice is de wijze waarop je je doelgroep aanspreekt. Jonge mensen zal je waarschijnlijk op een andere manier benaderen vergeleken met een oudere doelgroep. Allemaal dingen die belangrijk zijn om over na te denken zodat jouw content terechtkomt bij de beoogde doelgroep en, niet geheel onbelangrijk, zodat de content uiteindelijk ook aanslaat bij die doelgroep.


Naast een duidelijk plan voor je content is het ook aan te raden om een echte planning te maken voor je content. Plan wekelijks vaste momenten in waarop je met de content aan de slag gaat en probeer ook de plaatsing van de content op vaste dagen uit te voeren. Zo zorg je er namelijk voor dat je publiek weet wat ze van je kunnen verwachten en wanneer. Daarnaast creëer je hiermee voor jezelf een routine waarmee je voorkomt dat je het gaat uitstellen of dat je het simpelweg vergeet door andere afspraken die er tussendoor fietsen. Zo blijft je content up-to-date en hoef je niet last-minute voor het plaatsingsmoment een blog of social media post uit je mouw te schudden.


Verdiep je in je doelgroep en de digitale mogelijkheden


Heb je nog geen ervaring met het creëren van digitale content? Geen zorgen, je hoeft er echt geen superdure cursus voor te volgen. Iedereen kan ermee beginnen. Je hebt enkel een vleugje creativiteit, inspiratie en motivatie nodig. Mocht je toch nog wat inspiratie of kennis missen dan zijn er gelukkig heel veel dingen simpelweg online te vinden. Zoek maar eens schrijftips op via Google voor leuke blogs of artikelen. Binnen no-time heb je een beeldscherm vol met behulpzame tips. Als je inspiratie nodig hebt en niet weet hoe je bijvoorbeeld een leuke lay-out maakt voor een social media post kun je gebruikmaken van verschillende websites, zoals Pinterest. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de social media pagina’s van andere bedrijven te bekijken om te zien hoe zij het aanpakken.


Door jezelf in te lezen in de mogelijkheden kun je uiteindelijk optimaal gebruikmaken van de voordelen die online content met zich mee kan brengen. Probeer jezelf te verdiepen in hoe de social media platformen werken en welke externe apps, tools of websites je kunt gebruiken om het jezelf makkelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan Studio voor makers waar je Instagram en Facebook posts kunt inplannen en Canva waar je de leukste lay-outs kunt maken.


Daarnaast is het ook de moeite waard om je eens te verdiepen in SEO. Dit is een zoekmachineoptimalisatie met als doel om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Er bestaan diverse regels en trucjes voor die jouw webpagina beter vindbaar maken. Probeer echter niet je lezer uit het oog te verliezen wanneer je hiermee bezig bent. Schrijf de blog eerst voor je doelgroep. Daarna kun je kijken hoe je het artikel kunt optimaliseren zodat het voor de zoekmachines ook bevalt.


Naast het hebben van kennis over de diverse platformen is het ook belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep waar je op richt. Wanneer je net begonnen bent met je eigen online content kan het zijn dat je op dat gebied nog een beetje in het duister tast, want waar is jouw doelgroep precies te vinden? Er zijn twee manieren waarop je kunt uitvinden waar je jouw content het beste kunt plaatsen. Allereerst kun je op zoek gaan naar bedrijven die dezelfde of een vergelijkbare doelgroep hebben als jouw onderneming. Aan de hand daarvan kun je achterhalen welke platformen van belang zijn om de doelgroep aan te spreken en welke tone of voice daarbij geschikt is. De andere optie is om simpelweg via verschillende platformen content te verspreiden en te testen of dat veel bereik oplevert of niet.


Trial and error


De laatste tip is wellicht het meest voor de hand liggend, maar desalniettemin toch belangrijk om in je achterhoofd te houden wanneer je net begonnen bent met het managen van je online content. In het begin zal je veel bezig zijn met het uitproberen van de soorten content, de tone of voice en hoe je dat in je planning kunt opnemen.


Laat je echter niet uit het veld slaan wanneer het nog niet helemaal gaat zoals je voor ogen hebt. Je zult niet gelijk een bruisende Instagram- of Facebookpagina hebben met duizenden volgers. Iedereen zou willen dat het zo makkelijk was, maar het is ook niet altijd nodig. Kies datgene wat het beste past bij jouw onderneming. Je hoeft niet per se mee te gaan met iedere hype. Zo hoef je niet opeens content voor TikTok te maken als je denkt dat jouw doelgroep daar waarschijnlijk toch niet zit. Je kunt het wel uitproberen als je er niet zeker van bent, maar doe wat jij denkt dat past bij jouw onderneming.


In het begin zal het wellicht niet altijd lukken om iedere week je content op orde te krijgen, maar hoe meer je ermee bezig bent hoe meer het onderdeel zal worden van je wekelijkse routine. Blijf dus doorzetten. Ook wanneer je merkt dat jouw content nog maar weinig mensen bereikt. Uiteindelijk draagt alles wat je uitprobeert een steentje bij aan jouw uiteindelijke doel.

6 keer bekeken