Even snel software vernieuwen of binnen een dag een extra stap toevoegen aan een werkproces? Dat zit er helaas niet in. Wanneer je verandering wilt doorvoeren in de onderneming lukt dat niet van de een op de andere dag. De implementatie van nieuwigheden heeft tijd nodig, ongeacht hoe groot je onderneming is. In deze blog laten wij zien welke stappen je precies moet doorlopen om een verandering zo goed mogelijk door te voeren in je onderneming.
Ieder bedrijf heeft weleens te maken met de behoefte om bepaalde zaken te veranderen. De reden daarvoor kan enorm uiteenlopen. Wellicht werken de werknemers met verouderde apparatuur of software, misschien is het huidige werkproces niet meer passend of het bedrijf groeit zo hard dat de werkzaamheden anders benaderd moeten worden.
Ongeacht hoe groot of klein je bedrijf is je zult een tactische wijze moeten bedenken waarop de verandering wordt doorgevoerd. Een dag van tevoren kenbaar maken dat iedereen moet overstappen op nieuwe software of tools heeft uiteraard niet het gewenste effect. Werknemers zijn namelijk gewend aan hun eigen werkroutines en zien daar doorgaans liever geen verandering in. Jij moet ze overtuigen waarom dat wel nodig of handig is. Dit kan best lastig zijn. Daarom delen wij hieronder een stappenplan dat je kunt aanhouden als leidraad wanneer je verandering wilt aanbrengen in je onderneming. Zo weet je precies hoe je het kunt aanpakken.
Stap voor stap richting verandering
1. Ga aan de slag met een testomgeving
Door met een testomgeving te werken kun je het beoogde nieuwe platform of de tool testen voordat je het gaat uitrollen. Het heeft namelijk geen zin om je werknemers of collega’s op te zadelen met nieuwe routines die ze uiteindelijk toch niet gaan gebruiken, omdat ze niet werken of niet bij de werkzaamheden passen die worden verricht. Daarnaast kun je leemtes en tekortkomingen in het ‘nieuwe’ proces tijdig tackelen.
Tijdens deze stap bekijk je daarom of de nieuwe tool, software of nieuwe stap in het werkproces aansluit bij de ontwikkeling die jij wil doorzetten in de onderneming. Afhankelijk van hoe groot je bedrijf is kun je ervoor kiezen om het zelf te testen of je kun het met een klein testpanel uitproberen. Dit testpanel zou dan bestaan uit een aantal werknemers die uiteindelijk ook te maken krijgen met de verandering. Uit deze groep kun je vervolgens feedback genereren waarmee je precies in kaart kunt brengen wat werkt en wat niet, of de nieuwe software of tool aansluit bij de werkzaamheden en of het de gebruikers ervan bevalt. 2. Verwerk de feedback van de test
Zodra je in een testomgeving alles getest hebt, kun je de feedback verwerken of ervoor kiezen om de veranderingen niet door te zetten. In dat laatste geval begin je weer van vooraf aan met een nieuw platform of idee in een testomgeving. Wanneer je er wel voor kiest om de software of nieuwe routine te gebruiken dan is het zaak om de dingen te verbeteren die tijdens de testfase naar voren zijn gekomen. Zodra de feedback is verwerkt, kun je de nieuwe software wederom testen om er zeker van te zijn dat het naar behoren werkt. De testomgeving is uiteraard niet alleen bedoeld voor het testen van nieuwe tools of software, maar kan ook handig zijn voor het uitproberen van nieuwe of verbeterde bedrijfsprocessen of routines die je zou willen implementeren in de onderneming.
3. Stimuleer verandering in gedrag en werkwijze
Als je dacht dat je na de testfase de nieuwigheden al zou kunnen uitrollen in de praktijk dan heb je het helaas mis. De derde stap is enorm belangrijk en mag niet over het hoofd gezien worden. In deze stap is het zaak om de werknemers voor te bereiden op het vooruitzicht op korte of wellicht lange termijn. Sommige mensen kunnen goed omgaan met verandering, anderen daarentegen weer niet. Er zullen altijd werknemers op de werkvloer zijn die liever vastgeroest blijven in hun eigen routines dan dat ze die aanpassen voor iets wat in hun ogen toch niet efficiënt is. Om iedereen aan de veranderingen te laten wennen is het belangrijk om ze niet van de een op de andere dag ermee te overvallen. Zorg ervoor dat je ze tijdig informeert en introduceert met het nieuwe plan. Laat ze er langzamerhand mee kennismaken. Breng het bijvoorbeeld een keer naar voren in een meeting of stuur mails uit die tijdig laten weten dat er een verandering aan zit te komen.
4. Maak de werknemers enthousiast en bewust
Zodra het idee bij iedereen aan de man is gebracht, is het tijd om de werknemers te overtuigen waarom de verandering nodig is. Leg uit waarom je niet gewoon bij de oude software, tool of routine kunt blijven. Wat hierbij belangrijk is, is dat je dit op een positieve wijze aandraagt. Geef bijvoorbeeld aan dat deze veranderingen nodig zijn voor het doorontwikkelen van het bedrijf en leg daarbij uit waarom en hoe deze verandering daaraan bij zal dragen. Zo weten werknemers waarom alles verandert en zullen ze het minder snel zien als een onnodige belemmering van hun werkzaamheden. Geef ze het gevoel dat deze verandering verre van onnodig is en wellicht ook in hun voordeel werkt, want niemand zit er op te wachten om het zichzelf onnodig moeilijk te maken.
5. Breng de verandering in de praktijk
Tenslotte volgt de stap waar je vanaf het begin al naar uit hebt gekeken: het uitrollen van de verandering. Uiteraard blijft dit nooit echt de laatste stap, want wanneer je de nieuwe tool of routine implementeert in het werkproces zullen er altijd nog fouten of andere zaken naar boven komen die je nog niet had voorzien. Het blijft een project waar je in de beginperiode veel aan moet schaven. Daarnaast is het maar de vraag of de werknemers de verandering gelijk zullen opnemen in hun werkroutine. Houd er daarom rekening mee dat het een work in progress is. Het zal nooit gelijk compleet op rolletjes lopen.
Comments