SEO is een onmisbaar aspect wanneer je als ondernemer werkt aan je eigen website en online zichtbaarheid. Er bestaan zoveel SEO-eisen en regels die jouw webpagina hoog kunnen laten scoren in Google dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog delen wij daarom de beste SEO-tips waarmee je de vindbaarheid van jouw website een boost kunt geven!
Wat is SEO?
SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie waarbij je aan de hand van veranderingen en activiteiten op jouw webpagina ervoor kunt zorgen dat jouw website uiteindelijk hoger zal scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google.
De SEO-eisen zijn niet vaststaand en blijven altijd in beweging. Dit komt doordat de algoritmen van Google ook constant veranderen. Als je eenmaal aan SEO begint, zul je er ook altijd mee bezig moeten blijven als je ervoor wil zorgen dat jouw webpagina hoog blijft scoren in de zoekresultaten.
De basis SEO-eisen
Hoewel SEO constant verandert, zijn er een aantal zogenaamde traditionele SEO-eisen die over de jaren heen niet zijn veranderd. Dit zijn de basiseisen die jouw webpagina al een enorme boost kunnen geven in Google.
Zorg ervoor dat je webpagina of artikel een goede kop bevat. Een goede kop bestaat uit de volgende elementen: - Het belangrijkste zoekwoord staat in de kop. - De kop bevat eventueel jaartallen voor actualiteit. - Gebruik cijfers om de kop op te laten vallen. - De titel moet lezers nieuwsgierig maken. - Stijl een kop in de vorm van een soepel lopende zin.
Maak de URL van je webpagina opvallend en leesbaar. Vermijd willekeurige leestekens, letters en cijfers in een URL.
Plaats zowel interne als externe links in je teksten.
Gebruik de juiste trefwoorden in de artikelen en op de webpagina’s.
Overige tips en tricks voor SEO
Hieronder delen we nog een aantal andere aspecten waar je rekening mee kunt houden wanneer je aan de slag gaat met SEO.
Schrijf voor de klant en niet voor de zoekmachine
In beginsel speel je met SEO in op wat de zoekmachine fijn vindt. Je past je webpagina aan op basis van de SEO-eisen. Het is echter wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat SEO niet alleen draait om het tevredenstellen van de zoekmachine. Het draait natuurlijk ook om de potentiële klanten die je ermee probeert te bereiken.
Door enerzijds te schrijven voor de zoekmachine zorg je ervoor dat je webpagina goed scoort en door anderzijds aantrekkelijke teksten te schrijven zorg je ervoor dat jouw doelgroep blijft hangen. Zorg dat je teksten iets oproepen, ergens toe aanzetten, de lezer antwoord geven op hun vragen of een probleem oplossen.
Voor het zoekmachine aspect is het belangrijk om je te verdiepen in de termen die potentiële klanten gebruiken en welke zoekintentie zij daarmee hebben. Wanneer je nog niet geheel bekend met SEO is het in het begin lastig om voor je webpagina of artikel te bepalen welke zoektermen je het beste in je stuk voor kunt laten komen. Hier kun je achter komen door kort onderzoek te doen naar de juiste zoektermen.
Probeer maar eens verschillende zoektermen in te voeren op Google die aansluiten bij het artikel of de webpagina waar je mee bezig bent. Kijk vervolgens eens naar de zoekresultaten die bovenaan de eerste pagina tevoorschijn komen. Deze webpagina’s scoren goed op SEO vlak en worden door Google geacht als een goede match met de zoekterm die je hebt gebruikt. Op basis van de bovenste zoekresultaten kun je in één opslag zien wat voor termen er gebruikt worden op de webpagina’s. Die termen kun jij dan vervolgens ook in jouw teksten gebruiken.
Waar je echter wel rekening mee moet houden is de zoekintentie van de potentiële klant. Vraag jezelf af op welke manier jouw potentiële klant op Google zou zoeken. Welke termen zouden ze daarvoor gebruiken of welke vragen zouden ze stellen? Passen de trefwoorden die jij in je tekst gebruikt ook echt bij de zoekintentie die potentiële klanten hebben?
Maak je webpagina aantrekkelijk
Om ervoor te zorgen dat je website uiteindelijk goed scoort op Google is het belangrijk dat je veel bezoekers op je website krijgt en dat die mensen vervolgens ook blijven hangen. Maak je webpagina daarom zo aantrekkelijk mogelijk. Door gebruik te maken van afbeeldingen en kleuren ziet je webpagina er snel een stuk interessanter uit. Afbeeldingen spelen niet alleen een rol voor de bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Wanneer je een afbeelding van een hoge kwaliteit van minimaal 1200 pixels plaatst op je webpagina, heb je meer kans om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Google geeft namelijk de voorkeur aan afbeeldingen van een hoge kwaliteit.
Het aantrekkelijk maken van je webpagina heeft niet alleen te maken met mooie plaatjes en kleuren. Hoe gebruiksvriendelijk een pagina wordt geacht is ook een aspect dat niet vergeten mag worden. Als een gebruiker eerst een eeuwigheid zou moeten zoeken naar de FAQ-pagina of de contactgegevens dan haken veel bezoekers af. Zorg dus voor een overzichtelijke website. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw website mobielvriendelijk is. Veel mensen bekijken websites namelijk via hun smartphone. Wanneer je website niet goed werkt via een smartphone dan blijven bezoekers niet lang hangen.
Probeer de potentiële vragen van klanten te beantwoorden
Naast het gebruik van relevante zoektermen is het ook belangrijk om na te denken over de vragen die potentiële klanten hebben. Vraag jezelf af naar welke antwoorden ze mogelijk op zoek zijn, wat voor problemen ze hebben en hoe jij daar een rol in kunt spelen. Door daarover na te denken kun je de inhoud van je webpagina daarop afstemmen. Wijd bijvoorbeeld diverse blogs aan vragen die jouw doelgroep mogelijk hebben en beantwoord de vraag vervolgens in de tekst of geef duidelijk een oplossing voor een probleem.
Door na te denken over de potentiële vragen die klanten hebben, speel je in op de zoekresultaten waar gebruikers naar op zoek zijn. Op die manier heb je een grotere kans dat je webpagina als featured snippet wordt gebruikt in de zoekresultaten. Featured snippets zijn de uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google die direct antwoord geven op een vraag die je stelt. Stel je vraagt aan Google: hoe hoog is de Eiffeltoren? Dan krijg je bovenaan in de zoekresultaten direct een uitgelicht stuk met het antwoord en de mogelijkheid om naar de desbetreffende webpagina met het antwoord te navigeren.
Een pagina komt in aanmerking voor zo’n featured snippet wanneer Google merkt dat er letterlijk antwoord wordt gegeven op een vraag in tekstvorm of in een FAQ-structuur. Een andere voorwaarde is dat je website vaak bezocht wordt. Zo’n featured snippet werkt uiteraard ook voor definities van termen die in een tekst gegeven worden. Het voordeel van zo’n snippet is dat potentiële klanten zien dat je kennis van zaken hebt en ze kunnen direct op jouw webpagina klikken voor eventuele extra informatie.
Houd je website actueel
Een ander aspect van SEO is het feit dat Google de voorkeur geeft aan websites en webpagina’s die actueel zijn en dus regelmatig geüpdatet worden. Het is dus het beste als je eens in de zoveel tijd nieuwe content hebt om op je website te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een blog, nieuwsartikel of een video.
Daarnaast is het ook van belang om in te gaan op onderwerpen die in zekere zin trending zijn. Het hoeft geen onderwerp te zijn waar iedereen al in de oneindigheid over heeft geschreven. Het kan uiteraard een uniek onderwerp zijn, maar het zou wel iets moeten zijn waar mensen vandaag de dag naar op zoek zijn of graag over willen lezen. Probeer je content te focussen op onderwerpen die iets nieuws laten zien of de diepte in gaan.
Zorg ervoor dat Google jou ziet als een betrouwbare bron
Daarnaast is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat Google de voorkeur geeft aan informatie vanaf websites die deskundigheid, autoriteit en vertrouwen uitstralen. Als je hoog in de zoekresultaten wil komen is het belangrijk dat zowel de zoekmachine als de klanten het idee hebben dat je weet waar je over praat en dat je te vertrouwen bent.
Voor de klanten is het van belang dat je jouw expertise toont op je website. Dit kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan video’s, podcasts, blogs en andere artikelen. Toon in jouw content aan dat je weet wat het probleem is bij klanten en dat jij de juiste oplossing daarvoor hebt. Het is de bedoeling dat men ziet dat je kennis van zaken hebt en dat ze bij jou aan het juiste adres zijn met hun vragen, problemen of behoeften.
Betrouwbaarheid aantonen bij een zoekmachine behelst meer praktische zaken waar je op kunt letten. Uiteraard zijn deze punten ook belangrijk voor de klanten die op zoek zijn naar een betrouwbare website:
Duidelijke vermelding van contactgegevens.
Aanwezigheid van algemene voorwaarden en privacybeleid.
Het gebruik van een veilige domeinnaam met ‘https’ ofwel het slotje in de balk.
De mogelijkheid om recensies achter te laten of ervaringen van andere klanten te bekijken.
Zorg voor ankers in je tekst
Ankers zijn links in de tekst die linken naar andere stukken tekst op dezelfde webpagina. Je kunt dit zien als een korte inhoudsopgave van je pagina. Zo kan een bezoeker in één oogopslag zien of er interessante stukken tussen zitten. Dit maakt jouw pagina overzichtelijk voor zowel de lezer als voor de zoekmachines. De interne links laat Google namelijk ook zien in de meta-descriptie in de zoekresultaten. De bezoeker kan dan gemakkelijk zien dat er op de webpagina verschillende onderwerpen besproken worden en er kan direct vanuit de zoekresultaten naar een van de gelinkte passages genavigeerd worden.
Comments